Moderní technologie obnovy uměleckých děl a památek laserem má už i svoji minulost
- 23 srpna, 2023

Existuje mnoho důvodů, proč čistit umělecká díla a památky laserem. Především je laserové čištění uměleckých děl velmi účinnou technologií pro jejich restauraci. Pro mnoho lidí jde stále o inovativní a moderní metodu. Málokdo ale ví, že první umělecký předmět byl laserem vyčištěn už před padesáti lety.
Čistí kvalitně, bez ohledu na materiál
Proč čistit umělecká díla laserem?
🔬 Laserová technologie odstraňuje nečistoty bez poškození původního materiálu.
🎨 Mikroskopická přesnost zachovává i nejjemnější detaily díla.
🌱 Čištění bez agresivních chemikálií, minimalizuje riziko poškození povrchu uměleckých děl.
🌍 Čistí bez ohledu na typ materiálu.
Jaké materiály dokáže vyčistit?
🏛️ Mramor a kámen: Odstraňuje povrchové nečistoty z historických soch a staveb.
🏺 Keramika a porcelán: Čistí křehké artefakty bez rizika poškození.
🎨 Malby a fresky: Oživuje barvy a odstraňuje vrstvy prachu.
🖼️ Dřevo a rámování: Udržuje dřevěné povrchy v originálním stavu.
🔍 Sklo a kov: Bezpečně odstraňuje nečistoty na citlivých materiálech.
Dědeček laserového čištění zachránil první umělecká díla už před padesáti lety
Prvním, kdo laserové čištění památek vyzkoušel, a tím změnil pohled na jejich renovaci, byl John Asmus, fyzik, který se specializuje na využití vědeckých technik při konzervaci umění. V roce 1972 pracoval se svým týmem v Benátkách, kde spolu s oceánografem Walterem Munkem vytvářeli hologramy historických památek. Chtěli zachytit krásu Benátek pro další generace. K tvorbě hologramů tehdy používali lasery.
Při své práci se ponořili do vytváření hologramů významných sochařských děl v Benátkách. Mezi nimi byla i polychromovaná dřevěná socha svatého Jana Křtitele od Donatella. Zjistili však, že socha je poškozená, protože na ní často pršelo oknem.
Cesta od hologramů k vynálezu laserové gumy na umělecká díla
Tým byl doslova zděšen, co se děje s tak důležitým uměleckým klenotem. Zavolali tedy konzervátorku a radili se s ní, jak dál postupovat. Ta sochu přikryla a řekla jim, že respektuje jejich snahu zachovat krásu památek pomocí hologramů, ale že pro ni je důležitější zachovat krásu samotných uměleckých děl. Její jméno bylo Giulia Musumeci a pracovala pro UNESCO a the Venice Imperil Fund. Dlouhodobě pracovala na záchraně mramorových soch v Benátkách. Věděla, že čištění soch je velkou technologickou výzvou a napadlo ji, zda by nešly holografické lasery použít na odstraňování krust z kamene.
Tým Johna Asmuse vyzkoušel čištění laserem na jednu z mramorových soch a všichni byli ohromeni, jak krásně to fungovalo. Krusta ze sulfátů v Benátkách je černá a dobře absorbuje laserové světlo. Pro čištění použil tým krátké impulsy. Ty způsobily, že se černá krusta vypařila, ale jen málo, nebo žádné teplo, nepůsobilo na samotný kámen. Vynalezli tak laserovou gumu na umělecká díla.
John Asmus spolu s týmem zpřístupnili světu novou cestu laserového čištění památek. Jejich vynález nejen, že zachránil umělecká díla, ale také otevřel dveře nové éře v konzervaci památek. Asmus se stal zakladatelem laserového čištění uměleckých předmětů. Jeho odvaha a inovativní myšlení přetvořily nejen minulost, ale i budoucnost památek.
🔍 Hledáte nejefektivnější metodu čištění uměleckých předmětů a památek? Ozvěte se nám. 💫


